Kundservice2023-08-10T14:59:57+02:00

Kontakta oss

Har du frågor eller undrar över något? Vi hjälper dig! Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst, antingen via telefon eller kontaktformuläret här intill. Under Frågor & Svar hittar du svar på de vanligaste frågorna kring våra produkter och tjänster.

Ring oss

Kundtjänst: 0774-100 590
Från utlandet: +46 855 77 67 00

Våra öppettider

Vi har öppet vardagar mellan 08:00 – 17:00

Spärrtjänst

Nödnummer för spärr av värdehandlingar dygnet runt: 0771-444 777

Vanliga frågor

Jag vill betala via autogiro, hur gör jag?

Svar: Vill du skicka in en anmälan att betala via autogiro gör du det enkelt genom att klicka här. Där kan du både anmäla och aktivera autogiro direkt online, alternativt ladda ner och skriva ut en manuell anmälan som du postar till oss.

Vad kostar det att ringa till och från utlandet?

Svar: Med SST NET ringer du kostnadsfritt i hela EU. När du ringer till ett annat telefonnummer i ett annat land med ditt abonnemang så tillkommer kostnader utöver din fasta abonnemangsavgift. Hur mycket det kostar varierar beroende på vilket land du ringer till, du hittar vår fullständiga utlandsprislista här.

Vilket nät använder SST NET?

Svar: Vi använder oss utav Hi3G Access (Tre) nät som täcker 98,5% av Sveriges befolkning. Vill du läsa mer om täckning så besök denna sida, där kan du även ta del av våra täckningskarta.

Vad innebär det att göra en nummerflytt?

Svar: Det är enkelt att byta till SST NET som din tjänsteleverantör. Att genomföra ett byte av mobiloperatör är en rätt enkel process, men trots det finns det ett par fallgropar man behöver hålla utkik efter. På denna sida går vi igenom hela processen från start till mål.

Varför varierar min internethastighet?2021-09-02T11:19:52+02:00

Hastigheten kan variera beroende på en mängd olika saker, exempelvis geografiska förhållanden, om du befinner dig inomhus eller utomhus, hur många som samtidigt ringer eller surfar inom samma område och vilken mobiltelefon, surfplatta, modem eller router du använder. Se täckningskartan vilken hastighet du kan få på din plats.

Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda?2021-08-13T09:50:10+02:00

Du lyssnar av din röstbrevlåda genom att ringa 133 från din telefon och följer anvisningarna. Befinner du dig i utlandet ringer du +46701950133 från din telefon och följer anvisningarna.

Vad innebär det att byta mobiloperatör?2021-08-18T11:57:28+02:00

Det är enkelt att byta till SST NET som din tjänsteleverantör. Att genomföra ett byte av mobiloperatör är en rätt enkel process, men trots det finns det ett par fallgropar man behöver hålla utkik efter. På denna sida går vi igenom hela processen från start till mål.

Vilken SIM-kortsstorlek ska jag använda i min mobiltelefon?2021-08-11T09:17:05+02:00

De simkort som vi använder oss av kallas trippel/multi simkort. Dessa är Mini, Micro samt Nano simkort. Kontrollera vilken storlek som ni har på eran telefon och tryck sedan ut motsvarande från vårat. Spara gärna ramen/ramarna ifall ni behöver byta telefon i framtiden. Ni trycker då tillbaka simkortet i den ramen som ni önskar.

Vilket nät går SST NET på?2021-10-13T11:38:51+02:00

Vi använder oss utav Hi3G Access (Tre) nät som täcker  98,9% av Sveriges befolkning. Vill du läsa mer om täckning så besök denna sida, där kan du även ta del av våra täckningskarta.

 

Villkor vid ångerrätt2021-08-11T09:28:07+02:00

Har du tecknat avtal hos SST NET via telefon, webbutik eller via fältsäljare har du enligt lag ångerrätt i 14 dagar från det att du tecknade tjänsten. Det är viktigt att skickar tillbaka din utskickade produkt i sitt originalutförande när du vill ångra ditt köp. Vill du avsluta din nytecknade tjänst kontaktar du vår kundservice via telefon. Vi kan tyvärr inte ta emot uppsägningar via chatt eller e-post.

Kan jag pausa mitt abonnemang?2022-10-04T11:12:24+02:00

Det går inte att pausa ett abonnemang men ring in till vår kundservice på 0774-100 590 så försöker vi hjälpa er så bra vi kan.

Jag behöver avsluta ett abonnemang på grund av dödsfall. Hur gör jag?2022-10-04T11:13:01+02:00

Om du behöver avsluta ett abonnemang som hör till en person som har avlidit rekommenderar vi att du ringer till oss på 0774-100 590, så hjälper vi dig.

Vilka siffror ska anges när jag registrerar körkort?2021-08-11T09:47:31+02:00

Du behöver inte registrera något nummer eller siffror för att vi ska kunna spärra din ID handling. Körkort är en ID handling och kan innehåll känslig information. SST NET kommer aldrig begära någon som helst känslig information från dig som kund.

Vilket telefonnummer ska jag ringa för att spärra mina värdehandlingar?2022-10-04T11:14:06+02:00

För att spärra dina kort, telefon eller andra värdehandlingar ringer du 0771-444 777, detta fungerar både i och utanför Sverige och är öppet dygnet runt, 365 dagar om året.

Jag vill betala via autogiro, hur gör jag?2021-08-11T09:42:55+02:00

Vill du skicka in en anmälan att betala via autogiro gör du det enkelt genom att klicka här. Där kan du både anmäla och aktivera autogiro direkt online, alternativt ladda ner och skriva ut en manuell anmälan som du postar till oss.

Vilka betalningsalternativ kan jag välja mellan?2021-08-11T09:43:00+02:00

Vi erbjuder pappersfaktura, autogiro eller faktura via e-post. Gör du inget aktivt val kommer du som standard få din faktura på papper. För att beställa autogiro, klicka här. Vi beställning av faktura via e-post, vänligen kontakta vår kundservice på 020-121 131.

Kan jag även spärra min dator?2021-05-19T12:45:44+02:00

Vi kan tyvärr inte spärra datorer eller laptops i dagsläget. Däremot kan vi spärra surfplattor och Ipads under förutsättning att dessa har ett IMEI-nummer och är registrerade.

Vad är ett IMEI-nummer och var hittar jag det?2021-05-19T15:20:49+02:00

Alla mobiler har ett unikt serienummer som bestäms av tillverkaren. Detta nummer kallas för IMEI-nummer och består av 15 siffror. Numret används för att identifiera mobiler i mobilnätet och fungerar på så vis även som en form av stöldskydd, så att stulna telefoner ej kan användas. IMEI-numret får du fram genom att ringa *#06# från telefonen. Om din telefon redan är borta kan du hitta IMEI-numret på kartongen telefonen kom i.

Kan jag få nya nyckelbrickor till mina nyckelknippor?2021-05-19T13:00:32+02:00

Är dina nyckelbrickor borttappade, slitna eller trasiga ordnar vi självklart nya till dig. Kontakta vår kundtjänst för snabbast service.

Varför har jag fått en påminnelse när jag har skickat in anmälan om autogiro?2021-05-19T13:07:14+02:00

Vi registrerar din begäran om autogiro så snabbt vi bara kan. Ibland kan det dock hinnas skapa en ny faktura innan ditt autogiro har hunnit registreras. Om en betalning via autogiro däremot ej går igenom, skickas det istället ut en faktura. Kontakta gärna vår kundtjänst för mer information.

Jag har fått en kreditupplysning, har ni gjort den?2021-08-18T11:57:56+02:00

Vid tecknande av abonnemang gör vi alltid en kreditupplysning på dig som kund. Alla våra abonnemang är öppna för betaltjänster och utlandssamtal och det genomförs en sedvanlig kreditupplysning vid beställningstillfället oavsett om du köpt till hårdvara eller inte.

Är ni samma företag som Svensk Säkerhetstjänst?2021-08-11T10:21:05+02:00

Svensk Säkerhetstjänst är vårt moderbolag och en förgrening i vår koncern. Svensk Säkerhetstjänst inriktar sig främst på trygghet och säkerhetstjänster för privatpersoner, företag och föreningar. SST:s kundtjänst kontaktar ni på kundtjanst@sst.se eller 042-38 58 50, alternativt via deras hemsida.

Kan jag spärra mitt abonnemang från betaltjänster och extra kostnader?2021-08-11T10:26:31+02:00

Vi erbjuder spärrar från alla sorters extra kostnader utöver din abonnemangsavgift, spärrarna som vi erbjuder är: Köp av extra data via SMS, Samtal till utlandet, Samtal i Utlandet, Betalsamtal och betal-sms. Hör av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig.

När fylls min surf på & kan jag köpa till mer?2022-10-04T11:15:09+02:00

Du får en ny surfpott den första dagen varje månad. Det skickas ut ett SMS när du har förbrukat 60% av din surfpott och när du har förbrukat allt så får du ett nytt SMS med instruktioner för hur du köper mer surf, du köper till genom att svara på SMSet. Den extra surfen kommer dras på din kommande faktura. Om surfen ofta tar slut så rekommenderar vi att du uppgraderar till ett abonnemang som innehåller mer surf varje månad. Vill du höja din surf kontaktar du kundservice på 0774-100 590.

Vad kostar det att ringa till och från utlandet?2021-08-18T11:58:40+02:00

Med SST NET ringer du kostnadsfritt i hela EU. När du ringer till ett annat telefonnummer i ett annat land med ditt abonnemang så tillkommer kostnader utöver din fasta abonnemangsavgift. Hur mycket det kostar varierar beroende på vilket land du ringer till, du hittar vår fullständiga utlandsprislista här.

Jag har fått en påminnelsefaktura, vad avser den?2021-08-11T10:27:15+02:00

Att du har fått en påminnelse betyder att din faktura hos oss inte är reglerad, om du har betalat fakturan dagarna innan du får en påminnelse så kan du bortse från den. Börja med att kontrollera att betalningen är gjord och att du inte har betalat in med felaktigt OCR, skulle du ha råkat betala med OCR från exempelvis en gammal faktura så behöver du kontakta oss så att vi kan placera betalningen mot fakturan manuellt.

Om jag vill avsluta mitt avtal, hur gör jag?2022-02-10T15:26:03+01:00

Om du vill göra ändringar eller säga upp ditt abonnemang ringer du till oss så hjälper vi dig. Tänk på att det bara är den som är betalningsansvarig för abonnemanget som kan göra ändringar och avslut.

Ringer ni ibland era kunder i försäljningssyfte?2021-08-11T10:23:32+02:00

Vi på SST NET bedriver försäljning över telefon. Kontakta gärna vår kundtjänst om du vill veta mer.

Kommer mitt nummer att finnas med på upplysningssidor som hitta eller eniro?2021-08-18T11:58:27+02:00

Vi skickar inga upplysningar om dig som kund och vilka telefonnummer du har till tredje part. Om du vill finnas med på dessa sidor så kan du registrera det på sidan du vill finnas med på. Oftast räcker det att söka upp dig själv och lägga till de nummer du vill ska synas.

Jag har problem med att ringa eller smsa, vad gör jag?2021-09-02T11:15:42+02:00

Börja med att starta om din telefon, säkerställ sedan att det finns täckning där du befinner dig om du är på en ny plats. Säkerställ också att det är hos dig felet ligger genom att prova ringa/smsa mer än ett nummer. Du bör också dubbelkolla så att du inte behöver uppdatera mjukvaran i din mobiltelefon. Om inget av detta avhjälper felet så behöver du kontakta vår kundtjänst så att vi kan felsöka vidare.

Jag har hittat nycklar med en SST NET bricka, vad gör jag?2021-08-11T10:28:53+02:00

Du kan antingen lägga nycklarna i närmaste brevlåda eller lämna in dem på närmaste polisstation. Du kan även lägga nycklarna i ett kuvert tillsammans med en lapp på din adress för att erhålla hittelön.

Varför skickar ni en faktura med posten trots att jag har autogiro/e-faktura?2021-05-07T16:56:28+02:00

Vi skapar våra fakturor i början av varje månad. Har du fått en faktura hemskickad trots att du har autogiro eller e-faktura kan det bero på att fakturan skapats innan ditt autogiro eller din e-fakturering registrerades hos oss.

Jag har flyttat, behöver jag meddela er min nya adress?2021-08-11T10:30:10+02:00

Om du flyttar permanent eller tillfälligt och får din faktura per post så behöver du meddela oss detta så att vi kan skicka dina fakturor och liknande till rätt adress, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Jag har tappat mina nycklar, vad gör jag?2021-05-19T11:55:13+02:00

Om du har tappat dina nycklar kan du kontakta vår kundtjänst för att kontrollera att dina uppgifter om dig stämmer och är uppdaterade. Kundtjänst kommer sedan att kontakta dig på valt sätt när nycklarna kommer in.

Titel